Artist Statement

My practice explores the material and intimate properties of used and worn clothing – what they mean, their histories, the references to the body and the personal. By deconstructing and exaggerating the essential properties of clothing (making them in some cases unwearable), I challenge assumptions of what is “normal”. Craft enables me to work with my hands, where physical labour is important. It calls attention to how women’s work is overlooked and undervalued. Clothes are meant to be functional and useful. A simple gesture of disruption by way of deconstruction and reconstruction can transform the familiar into something unfamiliar. Rendering these objects into useless items allows for new interpretations. I like to play with and subvert material expectations by exaggerating and reversing those qualities. For example what appears to be soft and weak (knitted wool) is made hard and strong. The titles help this change in perception by creating a new narrative for the object. Through material gesture and form, I give these minimal objects an identity by creating the impression of an absent figure. These soft sculptures are based on the stories we leave behind, the marks we make on other people and our environments, the impact of daily living.

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Déclaration de l’artiste

Ma pratique artistique explore les matériaux textiles et fait ressortir la vie intime des vêtements usagés; ce qu’ils signifient, leurs histoires, les références au corps et aux personnes les ayant portés.  Comme artiste, j’aime jouer avec ce matériel, modifier son apparence, mettre le tout sens dessus dessous, en exagérant ou en inversant ses propriétés afin de créer des sculptures originales.

Mes sculptures sont inspirées des histoires vécues que nous laissons derrière nous, de nos empreintes sur les autres et sur notre environnement, donc de notre impact sur la vie quotidienne. Une simple modification du vêtement transforme ce qui est familier en quelque chose qui ne l’est plus; rendre cet objet utilitaire non fonctionnel me permet  de leur donner une nouvelle identité et de leur créer une nouvelle vie. En changeant de façon radicale  les propriétés du vêtement lui-même, je conteste la normalité de leur apparence. Les titres que je choisis pour chacune de mes œuvres sont donc un portrait de ce changement.

Mes techniques artisanales de travail à la main (tricot, couture) rendent hommage aux efforts déployés des femmes dans l’exécution de ces travaux domestiques qui passent souvent inaperçus et sont rarement appréciés à leur juste valeur.

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